Colin Stetson
BRDCST-curator, meester in circular breathing en “A one-man astonishment engine” (The New York Times)
Met zes (!) AB-passages op de teller - waarvan vijf soloshows en één als lid van de backing band van Bon Iver - is saxofonist Colin Stetson (CA) absoluut geen onbekende. Vanuit die vertrouwensband ontstond het idee voor een BRDCST-curatorschap, een uitnodiging die Stetson maar al te graag aannam.
De in Canada residerende Amerikaan werd door The New York Times ooit omschreven als “a one-man astonishment engine” en is een meester in circular breathing. De manier waarop hij tenorsax speelt, doet denken aan (free jazz) grootmeesters als Evan Parker, Peter Brötzmann en Anthony Braxton. Zijn CV oogt indrukwekkend door samenwerkingen met onder anderen Feist, BadBadNotGood, Tom Waits, Lou Reed, Animal Collective, Keeley Forsyth, David Byrne, LCD Soundsystem, Brìghde Chaimbeul en The National.
Stetson heeft tevens om en bij de 15 soundtracks - waaronder een remake van Texas Chainsaw Massacre - op zijn naam staan, herwerkte op indrukwekkende wijze Górecki’s Symphony N° 3 en viert met z’n band EX EYE zijn liefde bot voor black metal, free jazz, hard bop en noise. Het recent verschenen The Love It Took To Leave You is zijn eerste soloalbum sinds 2017.
Tot slot nog in de woorden van The Guardian: “Stetson manages to walk a line between percussive layering reminiscent of Steve Reich, meditative repetition akin to Philip Glass, and the lyricism of his friend and collaborator Laurie Anderson. Multi-textured and immersive, his work really is like nothing you've heard before.”