
SML
Chicago (out there) jazzlabel International Anthem viert 11e verjaardag op BRDCST #4
BRDCST x INTERNATIONAL ANTHEM x BLOW UPS @ AB VITRINE
Het boeiendste (out there) jazzlabel van de jongste jaren is zonder meer het in Chicago gevestigde International Anthem. Kwaliteitskrant Chicago Reader: “International Anthem brings punk idealism to progressive jazz.” Een vergelijking met het baanbrekende Impulse! Records uit de jaren 60 dringt zich op: topproducties, de muzikale blik vooruit en een uitermate verzorgd graphic design steeds gehuld in een (in Japan zo populaire) OBI strip.
Geen toeval dat BRDCST en International Anthem al jaren een gezegend huwelijk hebben, met eerdere passages van Tom Skinner (The Smile), Irreversible Entanglements, jaimie branch (R.I.P), Bex Burch en Alabaster DePlume.
In de periode 2014-2024 verschenen om en bij de 100 IA-releases. Daarbij bleven ze volop trouw aan zowel hun mission statement (‘to vitalize demand for boundary defying music’) als aan hun ethiek (‘always looking forward’). Dat afgelopen decennium wil IA in 2025 volop vieren onder de noemer IA11 met ‘a series of releases, reissues, miscellaneous media and events’.
BRDCST heeft de eer daar onderdeel van uit te maken en viert de elfde verjaardag met blow-ups van hun artwork die worden tentoongesteld in de AB Vitrine in de Steenstraat en met een viertal toonaangevende artiesten die mee de ziel uitmaken van het label. Het muzikale luik wordt wederom indrukwekkend.
SML
SML (VS) is een gloednieuw kwintet bestaande uit sleutelfiguren uit de bloeiende jazz/improv/indiescene in LA: bassiste Anna Butterss (o.a. Makaya McCraven), synth wizard Jeremiah Chiu (o.a. Marta Sofia Honer), saxofonist Josh Johnson (o.a. Carlos Niño), percussionist Booker Stardrum (o.a. Amirtha Kidambi) en gitarist Gregory Uhlmann (o.a. Perfume Genius).
Hun debuut Small Medium Large borduurt verder op Makaya McCraven’s In The Moment, een sleutelalbum uit de catalogus van het International Anthem-label. De live-improvisaties op die plaat werden volop bewerkt door de cut-and-paste techniek. McCraven haalde op zijn beurt de mosterd bij producer Teo Macero, die deze techniek voor het eerst binnen een jazzcontext toepaste op Miles Davis’ klassieker In a Silent Way uit 1969.
Boomkat over hun debuut: “Psychedelic study of raw grooves that takes its frenetic pulse from a diverse array of influences: from Miles Davis, Herbie Hancock and Fela Kuti to Pole and Can.” Alsook SPIN: “Strikingly original—and wildly evocative—art-fusion.”
video